Bolesti koje se prenose seksualnim putem

GINEKOLOŠKE TEME
Bolesti koje se prenose seksualnim putem

Seksualno-prenosive bolesti su takve bolesti čiji se uzročnici prenose sa osobe na osobu u toku polnog odnosa. Adolescenti i mladi ljudi su starosna grupa sa najvećim rizicima za dobijanje ovakvih bolesti, u prvom redu, zbog promiskuitetnog načina života. Ove bolesti  mogu dati, potencijalno, ozbiljne zdravstvene posledice kod muškaraca i, naročito, kod žena. Može doći do teških zapaljenja, koja vode ka neplodnosti ili direktno ugrožavaju život. Najvažnije mere prevencije su izbegavanje rizičnih odnosa i dosledna upotreba kondoma.

HIV/AIDS: Neizlečiva infekcija i bolest, koja predstavlja veliki problem u svetu.

Humani papiloma virus: Smatra se da je jedan od glavnih uzročnika karcinoma grlića materice, ali je u vezi i sa drigim karcinomima na genitalijama. Daje polne badavice.

Herpes virus: To je neizlečiva seksualno prenosiva infekcija, koja se manifestuje u vidu ponovljenih epizoda promena na koži i sluzokožama genitalija. Promene su u vidu manjih plikova i ranica i jako su bolne.

Hepatitis: Moguća je infekcija seksualnim putem virusima koji izazivaju hepatitis A, B i, verovatno, C. Ovo su infekcije koje mogu dati ozbiljne zdravstvene probleme. Danas postoje vakcine protiv Hepatitisa A i B.

Sifilis: Danas je to infekcija koja se relativno lako otkriva i leči, ukoliko se na nju ne zaboravlja. Bez lečenja, kako je bilo pre antibiotske ere, sifilis je bio, gotovo, neizlečiva i teška bolest.

Trihomonijaza: To je jedna od najčešćih, izlečivih seksualno prenosivih infekcija.

Hlamidija i gonokok: Ovo su vrlo česte infekcije, koje neretko idu zajedno. Ukoliko se ne prepoznaju i ne leče mogu da daju ozbiljne zapaljenske posledice (hronilne upale, sterilitet i sistemske promene).

Mycoplasma hominis et genitalium, ureaplasma urealyticum: Mogu dati ozbiljne zapaljenske promene i ugroziti trudnoću.

Stidne vaši: Vrlo se lako prenose, nemaju veliki zdravstveni značaj i lako se tretiraju.

Ostale seksualno prenosive bolesti (granuloma inguinale, šankroid, molluscum contagiosum, lymphogranuloma venereum i dr): ređe se kod nas sreću ili imaju manji zdravstveni značaj.